Notulen bestuursvergadering 11 december 2008

Notulen bestuursvergadering Fronteers, 11 december 2008 gehouden bij Info.nl in Amsterdam. Aanwezig: Arjan Eising, Krijn Hoetmer, Peter-Paul Koch, Sander van Lambalgen en Tom Greuter.

Begroting en financien

Geïnteresseerden kunnen de begroting opvragen bij de penningmeester. We zullen dit via de mailinglist aan de leden bekendmaken.

Commissie Onderwijs

Verslag van Robert Jan Verkade (commissievoorzitter)

Martin en Niels hebben een bezoek gebracht aan de Avans Hogeschool en dit is succesvol verlopen. Ze willen graag feedback (van de leden van onderwijscommissie) over het opleidingsmateriaal en ook zijn er contactgegevens beschikbaar gekomen van het landelijke platform CMD-opleidingen.

Wybe heeft de contactgegevens van een aantal docenten die lid zijn van de Fronteers en zal hiermee aan de slag gaan om te bekijken of we een paar docenten kunnen toevoegen aan onze commissie. Binnen de commissie is hier ruimte voor doordat we wat kleiner zijn geworden dan vorig jaar.

Niels is bezig met het opzetten van een docentendag. We willen graag een soort studiedag organiseren voor docenten zodat we in één klap zo’n 20 docenten bij elkaar hebben die we met ons, maar ook met elkaar in contact kunnen brengen. De docentendag zal low-budget georganiseerd worden, de vraag aan de penningmeester is of wij hiervoor budget zouden kunnen krijgen.

Opmerkingen bestuur

Commissie Online Community

Verslag van Krijn Hoetmer (commissievoorzitter)

Commissie Marketing

Verslag van Kilian Valkhof (commissievoorzitter)

Opmerkingen bestuur

Het bestuur gaat akkoord met de aanvraag om 500 euro te reserveren voor promotiemateriaal en verzoekt de commissie tegelijkertijd een begroting voor 2009 op te stellen. Er is nl. geld beschikbaar; het zou fijn zijn als we enigszins weten om welk bedrag het gaat.

PPK wilde kortingen regelen voor andere congressen. PPK: “Met in het buitenland georganiseerde congressen loopt dit slecht. Ze komen niet deze kant op, dus valt er ook niets te regelen. Maar ik hou ‘t in de gaten.” Met Kings of Code is nog geen contact geweest, evenmin met The Next Web. PPK neemt het persoonlijk ter hand.

Er zou een foldertje a la “Wat is Fronteers?” moeten komen dat makkelijk verspreid kan worden. Hier blijkt de cie. Marketing al mee bzig te zijn onder de noemer “informatiepakket”.

Het zou toegevoegde waarde kunnen hebben voor Fronteers als er op andere terreinen kortingen geregeld kunnen worden. Denk aan: services als SlikSVN, hostingpartijen, tijdschriften, software. De algemene mening is dat Fronteers nu nog te weinig grootte heeft voor dergelijke voordeeltjes: voor andere partijen zijn we niet direct interessant. Het (tba) forum zou wel meteen een voordeel kunnen zijn om lid te zijn/worden van Fronteers.

De cie. Marketing zou zich kunnen wijden aan site reviews (tom aan bestuur: wat was hier ook al weer de gedachte achter?)

De commissie zou ook de persberichten voor het Congres uit kunnen sturen.

Commissie Diplomering

Verslag van Wilfred Nas (commissievoorzitter)

leden

Op dit moment bestaat de commissie uit 1 actief lid, namelijk ikzelf. Geen van de anderen heeft de laatste maanden ook maar iets gedaan ondanks herhaalde oproepen. Ik stel dan ook voor dat we een oproep op de site plaatsen voor meer leden.

voortgang

We hebben een proefexamen gedaan wat goed verliep. Dit geeft vertrouwen in de toekomst, aangezien het ons toonde dat we op de goede weg zijn. De vragen die daar zijn gesteld staan op fronteers.wnas.nl en worden inmiddels door meerdere bedrijven gebruikt bij intakegesprekken. Ik ben nu bezig om de vragen in een online onderzoek tooltje te zetten, zodat we de resultaten inzichtelijker hebben. (Nu krijg ik een mailtje en ik heb geen tijd om deze allemaal in een xls sheet te plakken). Als dit klaar is kunnen we makkelijker meer onderzoeken online zetten, ook op andere websites.

wensen

Opmerkingen Peter-Paul Koch

Het ICTU bekijkt of er ondersteuning geleverd kan worden. PPK overweegt zelf ook actief te worden in deze commissie.

Commissie Congres

Verslag van Peter-Paul Koch (commissievoorzitter)

Commissie Webrichtlijnen

Opgeheven door het bestuur bij gebrek aan belangstelling.

Commissie Certificatie

Opgeheven door het bestuur bij gebrek aan belangstelling.

Geplande en mogelijke Fronteersbijeenkomsten

Overig

We zouden algemene voorwaarden moeten opstellen voor leden die freelancen. Pepijn Friederichs heeft al contact gezocht met ZZP Nederland hierover. Moeten wij ook nog even achteraan. Actie: Krijn.

Enkele vragen van Krijn over de vacaturebank: Vacaturebank – hoe gaan we die aan de man brengen (vooral niet-leden, werkzoekenden)? Kunnen we bijvoorbeeld wat met de contacten van Info.nl (Volkskrant Banen)? Of moeten we hier bij schoolverlaters/studenten iets mee doen? Bij dat laatste hebben we via Onderwijs Cie wel wat ingangen. Hoe gaan we plaatsingen evalueren? Hoe gaan we om met negatieve berichten. Moeten we een statistieken pakket in het leven roepen om wat cijfertjes te kunnen laten zien aan potentiele vacatureplaatsers?

Via de onderwijsdag kunnen we de vacaturebank bij scholen promoten. We zouden ons meer op freelancers en freelance-opdrachten (groot deel ons publiek) kunnen richten. Een statistiekenpakket is inmiddels geinstalleerd.

Er is gespeeld met het idee om in het voorjaar een ALV te houden. Er is momenteel echter niets aan de leden voor te leggen. We besluiten de ALV naar eind 2009 te verplaatsen, maar liever niet in dezelfde week als het Fronteerscongres.

We besluiten dat alle sprekers op een Fronteersbijeenkomst (intern en extern) voortaan een flesje wijn krijgen. Mochten we Fronteers-t-shirts hebben dan zou dat ook een leuk kadootje zijn.

Krijn: "We zouden boeken kunnen verkopen via fronteers.nl (via Bol/Amazon)? Leden boeken laten toevoegen/reviewen en delen met andere leden/bezoekers." Het bestuur vindt het op zich wel interessant iets met boeken te doen, maar niet per se verkopen. Iets met een aanbevolen leeslijst of reviews van vakgerelateerde boeken? In de aankomende nieuwsbrief kan een oproep opgenomen aan potentiële recensenten.

Sander stelt voor de feedback uit enquete van het congres door te lopen. Hier was nu geen tijd meer voor. Dit wordt verder opgepakt in de Congrescommissie.

Sander stelt voor specifieke procedures die voor het bestuur van belang kunnen zijn, helderder en inzichtelijker te maken.

Als we eenmaal T-shirts hebben, zouden we hier actieve leden mee kunnen belonen.

Krijn zal zijn kennis van de werking van het “Fronteerssysteem” (de website, de ledenadministratie, de mailinglists) aan Sander overdragen.

Open issue: wie schrijft de komende nieuwsbrief?