Fronteers — vakvereniging voor front-end developers

Welkom op Fronteers.nl

Welkom op de gloednieuwe website van Fronteers, vakvereniging voor front-end developers. Na een paar maanden (non-non-stop) zwoegen en zweten is het dan eindelijk zover!

De tijdelijke naam Gilde van Front-Enders is tijdens het oprichtingscongres in september weggestemd. Hierna is Fronteers gekozen als verenigingsnaam en in oktober is de vereniging daadwerkelijk opgericht. Middels deze site hopen we iedereen die vragen en onduidelijkheden heeft tegemoet te komen.

De informatie op de tijdelijke site van Peter-Paul Koch is ondertussen verouderd. Wellicht dat die pagina's de komende tijd komen te vervallen of door een 301 doorgestuurd worden naar deze site, maar dat is aan Peter-Paul.

De website

Het live brengen van de site heeft iets langer geduurd dan in eerste instantie gehoopt. Zoals een paar onbemande commissies aantonen, zijn vrijwilligers en de tijd die zij vrijmaken schaars. Zo ook voor het ontwerpen, bouwen en inrichten van deze site.

Voor het ontwerp en logo moeten we trouwens Andries Reitsma van Eden Design hartelijk bedanken. Bij dezen dus! Er zullen nog wel wat puntjes bijgeschaafd moeten worden, maar daar hebben we de kerstdagen voor :)

Er staan sowieso nog een hoop toevoegingen in de planning:

  • Verslagen van de reeds gehouden bijeenkomsten
  • De ledenlijst met voornaam, achternaam en werkgever
  • Een onderdeel voor leden achter een login (o.a. adresgegevens online wijzigen)
  • Een soort helpdesk met gestructureerde, onderbouwde links naar interessante sites
  • Een zoekfunctie voor de site
  • Een 'schrijf zelf' onderdeel voor het weblog
  • Diverse RSS feeds (bijeenkomsten, weblog, reacties)
  • Hier en daar verbeteringen in de teksten
  • …en waarschijnlijk nog een hoop meer

Voor nu is dit in ieder geval onze website. Hopelijk kan front-end Nederland zijn en haar weg hier vinden.

Reacties? Kritiek? Ideeën? Laat je horen! :)

Reacties

1 Krijn op 18-12-2007 om 12:18 uur:
Test met een eerste reactie :)
2 Tobias op 18-12-2007 om 12:25 uur:
ziet er goed uit.

groetjes
3 Tom op 19-12-2007 om 12:58 uur:
Ja, eindelijk live!
4 Wilfred Nas op 19-12-2007 om 14:06 uur:
Heren, goed werk... (al mis ik de microformats...)
5 Krijn op 19-12-2007 om 14:10 uur:
@Wilfred;
Waar wil je microformats zien? :)
6 Sander op 19-12-2007 om 14:13 uur:
Wij allen gefeliciteerd! En Krijn in het bijzonder ;-)
7 Martin op 19-12-2007 om 14:16 uur:
Strakke HTML hoor: ik maak het niet zo netjes! Mooi resultaat!
8 Andries Reitsma op 19-12-2007 om 14:20 uur:
Goed werk heren, zag je mailtje te laat Krijn ;-) maar je hebt mijn fiat hoor :-D We keep in touch
9 Vasilis op 19-12-2007 om 14:44 uur:
Mooie site, erg mooie code, en dat met een CMS! Petje af.
10 Wybe op 19-12-2007 om 14:45 uur:
Well done boys!
11 Krijn op 19-12-2007 om 14:46 uur:
/me stopt veren op plekken waar 'ie ze lekker vindt
12 Peter Kruithof op 19-12-2007 om 14:56 uur:
Ziet er ok uit, klein puntje alleen: op een resolutie van 800*600 valt het rechter menu buiten beeld.

Verder zou ik uit puristische redenen er eerder voor kiezen om de achtergrond te sizen via javascript, dan met extra html.
13 Krijn op 19-12-2007 om 15:00 uur:
@Peter;
Hoe zou je een background sizen met JavaScript? Of bedoel je dat je die extra HTML er met JavaScript in zou zetten?
14 Peter Kruithof op 19-12-2007 om 15:06 uur:
Bijvoorbeeld ja. Zo degrade je site ook beter.

Oh en nog iets, gebruik trailing slashes bij links, zie: http://www.google.com/search?q=best+practice+trailing+slash
15 Vasilis op 19-12-2007 om 15:09 uur:
LOL! Een weblog vol met HTML ego's! Dat wordt lachen (-:
16 Krijn op 19-12-2007 om 15:17 uur:
@Peter;
Zin om beide puntjes uit te leggen? :) Ik begrijp ze allebei niet namelijk.

Ik zou om puristische redenen background-size willen gebruiken, maar dat werkt pas over een paar jaar.

Volgens mij is de best best practice m.b.t. trailing slashes dat je het consequent doet:

http://www.fronteers.nl/blog/2007/12/welkom/
http://www.fronteers.nl/blog/2007/12/welkom
http://fronteers.nl/blog/2007/12/welkom/
http://fronteers.nl/blog/2007/12/welkom
http://fronteers.nl/blog/2007/12/welkom.aspx ;)

Maar dat kan ik mis hebben. Zou je achter een link naar een stylesheet ook een / zetten? Zo niet, wat is het verschil tussen de ene resource (een stylesheet) en de andere (een stuk HTML)?

@Vasilis;
Over Flash gaan we het vast ook nog wel 'ns hebben ;)
17 Peter Kruithof op 19-12-2007 om 15:44 uur:
@ krijn:

Ik vind het niet zo goed om een oplossing te gebruiken die extra html vergt, om een css property te emuleren die toch pas over een paar jaar beschikbaar is. Zelfs Firefox heeft er nog geen support voor. Dan zou ik dat eerder doen met een javascript functie, op de manier zoals je die zelf beschreef. Maar dat is vrij puristisch bekeken hoor, het is geen groot issue. Ik vind het alleen niet mooi dat je het plaatje nu ziet wanneer je de site degrade. Ik zou het zelf in z'n geheel niet doen, maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Wat trailing slashes betreft: gebruik voor (symbolische) directories een trailing slash, voor bestanden niet. Zo ben je deterministischer bezig en weet je zeker wat je opvraagt. En niet alleen jij, je server ook. Daarom zou ik ook een permanent redirect naar het www domein doen.

Matt Cutts heeft hierover een goed artikel geschreven: http://www.mattcutts.com/blog/seo-advice-url-canonicalization/
18 Krijn op 19-12-2007 om 16:05 uur:
@Peter;
Voor die achtergrond ga ik een betere oplossing zoeken, want de huidige manier triggert ook een bug in Firefox. Zou als JavaScript de HTML injecteert ook gebeuren, maar soit.

Wat trailing slashes betreft; daar zijn we het dus over eens. Voor bestanden niet, voor directories wel. Het gaat hier alleen niet om bestanden of directories, en zo ziet de server het ook niet. Daar ontstaat de verwarring. Het gaat om resources, die (als het goed is) maar met 1 URI aan te wijzen zijn. Wat dit trouwens met wel of niet www. gebruiken te maken heeft, weet ik niet.

En dat artikel van Matt Cutts gaat over 'url canonicalization', net als mijn reactie. Maar thanks voor de de link ;) Was nieuw voor me.

En deze textarea moet groter, merk ik nu :)
19 Peter Kruithof op 19-12-2007 om 16:20 uur:
Ik weet natuurlijk niet hoe je site structuur is opgebouwd (symbolic links, echte directories, controller script), maar je kan in je .htaccess bestand afvangen dat een bestaand bestand geskipt wordt, en alle overige urls rewriten naar een url met trailing slash.

Dat heeft ook enigszins met canonicalization te maken; je wilt immers een uniek adres voor elke pagina hebben, het wel/niet aanwezig zijn van www draagt daar ook aan bij, omdat technisch gezien http://fronteers.nl/ niet hetzelfde hoeft te zijn als http://www.fronteers.nl/. Het artikel van Cutts geeft aan hoe Google daar ook (het liefst) mee om gaat.

En idd, veeel groter ;)
20 Krijn op 19-12-2007 om 16:26 uur:
Hoe dat stukje back-end opgebouwd is, is ook niet relevant. En daarmee bedoel ik niet dat de front-end het enige belangrijke is, voordat iemand daarover gaat stuiteren.

Technisch gezien zijn fronteers.nl en www.fronteers.nl nu hetzelfde, dus dat zit ook goed. Op de volgende ALV zullen we vast gaan stemmen over het wel of niet www. gebruiken ;)

Verder; thanks voor deze discussie! :)
21 Kilian Valkhof op 19-12-2007 om 16:56 uur:
Krijn en Andries, de site ziet er (qua ontwerp én code) goed uit!
22 Ruben Bos op 19-12-2007 om 17:31 uur:
Ha Krijn en consorten, erg veel complimenten van de front-end developers van Mangrove. Erg geslaagd!
23 Mathias Bynens op 19-12-2007 om 17:51 uur:
Live! Eindelijk! ;) Prachtige code, een mooi ontwerp... Wat kan je nog meer wensen?

Peter, elke pagina heeft hier een uniek adres. Als je fronteers.nl met www in het adres bezoekt, krijg je een 301 redirect. Hetzelfde gebeurt als je een trailing slash toevoegt aan adressen die er geen behoeven (op het niveau van bestanden, niet van directories, zoals Krijn en uzelf reeds uitlegden). Ook qua canonicalization zit deze site dus zeker snor.
24 Krijn op 19-12-2007 om 17:54 uur:
@Mathias;
Euh, goede content? :)
25 Mathias Bynens op 19-12-2007 om 18:05 uur:
Krijn, het lijdt geen twijfel dat dit niet zal ontbreken!
26 Marcel op 19-12-2007 om 19:40 uur:
Waarom een definition list voor de reacties? Zoek op Google eens naar "define: pascal" - dan zie je ook dat anderen verkeerd gebruik maken van de HTML-tags. Mijn reactie (DD) is niet de definitie van mijn naam (DT). Zodra zoekmachines semantisch gaan indexeren, wat Google dus al doet, ga je dat soort rare resultaten krijgen. Want nee, de definitie van "pascal" is niet "Paskaal Net geschoren".

Het is een opsomming, niet meer en niet minder. Het is zelfs een ordered list als je de nummertjes bekijkt ;-)

My € 0.02
27 BARTdG op 19-12-2007 om 19:53 uur:
@Marcel: Ik denk dat je de DL nu te eng opvat. Zie: http://www.w3.org/TR/html4/struct/lists.html#h-10.3
"Another application of DL, for example, is for marking up dialogues, with each DT naming a speaker, and each DD containing his or her words."
Ik denk dat dit gebruik met een dialoog te vergelijken is, al is het meer een "polyloog" ;).

(Met dank aan een eerdere discussie op http://www.quirksmode.org/blog/archives/2007/07/should_intervie_1.html, antwoord 19.)
28 Krijn op 19-12-2007 om 19:54 uur:
@Marcel;
'Binnenkort' wordt het een <dialog> :) Het mag wel van HTML 4.01, maar het is inderdaad discutabel.

Ik had eerst een <ol>, maar aangezien ik ook de nummers klikbaar wil maken, krijg je dan 'dubbele nummers'.

Overigens is een ordered list niet hetzelfde als een numbered list, maar dat is waarschijnlijk niet boeiend voor deze discussie.
29 Arjan op 19-12-2007 om 20:14 uur:
Grappig dat direct weer diverse al reeds gevoerde discussies hier gevoerd gaan worden.

Desondanks ben ook ik zeer tevreden met de website. Krijn en Eden hebben hier knap werk verricht.
30 Marcel op 19-12-2007 om 20:23 uur:
I stand corrected :)

Maar als het W3C de tag een "definition list" noemt en er vervolgens geen definities in gooit, is wat mij betreft het W3C fout bezig in haar eigen definities.

That said, goede website! Ik ben wel enorm benieuwd hoe dit CMS nou werkt, trouwens.
31 BARTdG op 19-12-2007 om 20:24 uur:
@Arjan: Ik denk dat elke zinnige discussie over semantiek perfect past binnen de doelstellingen van Fronteers. Liever een keer extra hier, dan dat de groep die weet hoe het hoort, klein blijft.

Maar dat bedoelde jij misschien ook te zeggen. :)
32 Tom op 19-12-2007 om 20:25 uur:
@Krijn: Misschien moet je op de volgende Fronteersmeeting een demo geven van QMS? Er lijkt wel animo voor te zijn.
33 BARTdG op 19-12-2007 om 20:26 uur:
@Marcel: Dit is een leuke: http://www.simplebits.com/bits/simplequiz/.
34 Krijn op 19-12-2007 om 20:38 uur:
Bart, helemaal mee eens :)

Marcel & Tom: zo ingewikkeld is deze site nou ook weer niet toch? Dit trekt QMS nog net ;p
35 Jan op 19-12-2007 om 22:08 uur:
Gefeliciteerd met de website. Ziet er goed uit, mijn complimenten!
36 Maaike op 19-12-2007 om 22:38 uur:
Hey, ziet er goed uit allemaal! Ik wacht alleen nog met smart op een RSS-feed.
En ik vind dat je wel veel div-jes hebt gebruikt hoor...

(geintje!).
37 Sander op 19-12-2007 om 22:56 uur:
Gefeliciteerd! (Goh, da's de tweede keer dat ik dat vandaag schrijf; de eerste was net op IE8 die ACID2 rendert; goede dag voor frontenders vandaag.)

De eerste nitpicky dingen die me opvallen:
- Heel erg vervelend dat er geen cursor te zien is in dit tekst veld als je terug wil springen in je tekst om ergens een typo te corrigeren. (win2k, laatste SeaMonkey 1.1.x (== Firefox 2.0.0.x)).
- Het "wordt niet getoond" en em element is één pixel te hoog uitgelijnd, en "HTML niet toegestaan" is zelfs drie pixels te hoog uitgelijnd. (Dit zouden rounding errors kunnen zijn in Gecko (hoewel de meeste daarvan tegenwoordig zijn opgelost); maar daar kan je omheen werken door je em fracties zo te kiezen dat ze in ieder geval voor de default van 1em=16px uitkomen op hele pixels.)
- Een preview voor dit comment veld zou leuk zijn - nu ben ik bang "em" als echt element te schrijven, omdat ik niet weet of dit systeem dat gewoon zal escapen, of juist weg gooit. (Ik vermoed dat het wel snor zit en dat het eerste gebeurt, maar er zijn te veel slechte systemen die het tweede doen, en dat heeft bij mij een verwachtingspatroon geschapen.)

Maar ziet er verder goed uit! (Ik had natuurlijk al wel eens een preview gezien tijdens een commissie-vergadering, maar toch! Echt rondklikken voelt altijd anders.) :)
38 Sander op 19-12-2007 om 22:58 uur:
Heh, nog zo iets waar preview goed voor zou zijn geweest - dan had ik geweten dat sterretjes hier als "bold" geïnterpreteerd zouden worden, i.p.v. als "list items".
Meh.
39 Peter Kruithof op 19-12-2007 om 23:30 uur:
@ Mathias Bynens: je hebt gelijk, dan heb ik er niets over gezegd. :)
40 Cyppher op 20-12-2007 om 00:10 uur:
1. Hulde aan de initiatiefnemers;
2. Fantastisch werk van de frontenders die dit gebouwd hebben;
3. Mijn stelling:

Het W3C is van een initiatiefrijke en visionaire organisatie 'gegroeid' naar een logge en op-zichzelf-achterlopende groep mensen.

Prachtig dat standaarden ontwikkeld worden, maar vervelend dat een hoop van die standaarden in de praktijk niet werken.
Mijn stelling: De doelstellingen van het W3C zijn meer een visie dan echte regels.

Wie durft?
41 Sander op 20-12-2007 om 00:59 uur:
Zoals bij de post van mijn voorganger te zien is zou het goed zijn als ook URLs zonder de http://-prefix goed verwerkt zouden worden.

@Sander (de andere): binnenkort maar een keertje armpje drukken om het gebruik van deze naam? ;-)
42 Reynder op 20-12-2007 om 08:31 uur:
Geen RSS feed?
43 Krijn op 20-12-2007 om 08:43 uur:
@Sander vL:
Inderdaad koel dat IE8 Acid2 rendert! Jammer dat we met een meta element de opt-in moeten triggeren, maar okay.
Wat betreft een comment preview en m'n buggy Markdown-namaaksel; ga ik mee aan de slag!

@Sander A:
Moet ik nog fiksen inderdaad. Tot die tijd moet iedereen maar gewoon het protocol erbij typen :)

@Reynder:
Nog niet, maar die komt er vandaag aan :)
44 Ischa op 20-12-2007 om 08:46 uur:
Ik zat mij van de week al af te vragen "waar blijft die fronteers website nou?" en zie hier.

Niets dan lof voor de mensen die het allemaal gemaakt hebben, gaat toch altijd meer tijd in zitten dan je denkt.

Heb nog 1 klein verbeterpuntje:
Waar is onze <h1> gebleven?
45 Krijn op 20-12-2007 om 08:54 uur:
@Ischa:
Het logo is de <h1>. Nog zo'n puntje waar je uren over kunt discussiëren :)
46 Ischa op 20-12-2007 om 09:05 uur:
@Krijn
Persoonlijk zou ik nooit een logo als <h1> doen omdat de <h1> de belangrijkste heading op de pagina zou moeten zijn. Maar daar kan je inderdaad uren over discussiëren.

Maar om het snel op te lossen zou je de image in de CSS kunnen opnemen dan is het probleem gelijk opgelost.

Ik deed namelijk een Document Outline en daar kwam naar voren dat er een missing heading was. Dacht dus huh hoe kan dat geen <h1>?
47 Sander v L op 20-12-2007 om 10:05 uur:
@andere Sander: Ik zal Sander v L zijn als jij Sander A bent? Hoewel ik eigenlijk altijd en overal "gewoon" Sander ben, dus ik hoop dat ik dat onthoud...

@Ischa: persoonlijk ben ik het met Krijn eens dat <h1> hier als belangrijkste heading wordt gebruikt. De content ervan is, textueel, "Fronteers - vakvereniging voor front-end developers", maar heeft een nog 'betere' visuele voorstelling die normaal gezien getoond wordt.
Als een document outline dat niet laat zien, dan is dat een gebrek in de outliner, niet in de website.
Belangrijker is echter dat dit plaatje zeker niet met CSS moet worden getoond. Het logo is belangrijk, echt inhoudelijk, en CSS is dus de verkeerde techniek om dat te tonen. (In tegenstelling tot de achtergrond, die inderdaad met CSS zou moeten worden gedaan; technical reasons be damned.)
48 Krijn op 20-12-2007 om 10:07 uur:
@Sander v L:
Doe 's op F5 rammen ;)
49 Sander v L op 20-12-2007 om 10:44 uur:
Merci beaucoup! :)
50 Krijn op 20-12-2007 om 10:55 uur:
Bonuspunten voor de mierenneuker die begint over <span lang="fr"> ;)
51 Sander v L op 20-12-2007 om 11:23 uur:
Zou dat niet <p lang="fr"> moeten zijn? :D

Overigens, je loopt in gecko trunk (getest met SeaMonkey 2.0a pre 20071212 en Firefox 3.0b2 pre 20071118, allebei winxp) tegen een rounding error aan bij het hoveren over de eerste twee input fields, wat er erg annoying uitziet.

Minimal testcase:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<title>input hovering minimal testcase</title>
<style type="text/css">
body { font-size: 11px; }
input { font-size: 1.1em; background: lime; border: none; padding: 0.3em 0; }
input:hover { padding: 0.3em 0 0 0; border-bottom: 0.3em solid red; }
</style>
<form method="post" action="">
<div><input value="Hover me" type="text"></div>
<div class="explanation">This text bobs up and down as the input is hovered.</div>
</form>

Ik zal vanavond eens kijken of ik de regression range kan vinden en dan een bug report aanmaken, maar ik weet niet of een fix Firefox 3 nog gaat halen. In welk geval: tijd om op zoek te gaan naar een workaround...
52 Jeroen op 20-12-2007 om 11:39 uur:
Gefeliciteerd, heren, met de site. Ziet er professioneel en clean uit, maar met een stel nifty details. Fraai hoe de afwisseling van wit en semi-transparant grijs werkt met de grijswaarden pixelfoto in de achtergrond.

En onder die motorkap zit het ook wel snor, als ik de commentaarregels zo lees. ;-)
53 Owen van Dijk op 20-12-2007 om 11:47 uur:
Heren,

Gefeliciteerd met de website, ziet er goed uit. Toch nog een kort vraagje, wat zijn nu de voordelen om lid te worden? Dus kort door de bocht...waar betaal ik EURO 100 voor?
54 Tom op 20-12-2007 om 12:59 uur:
@Owen: Op de ALV is een begroting vastgesteld en onze enige inkomstenbron is momenteel de contributie van de leden. De belangrijkste kostenpost is het jaarlijkse Congres + ALV. Verder willen we wat geld in kas hebben om individuele leden de mogelijkheid te geven om de maandelijkse Fronteersbijeenkomst te organiseren. Ik zal eens kijken of ik de exacte begroting op de site kan krijgen.
55 Owen van Dijk op 20-12-2007 om 13:26 uur:
@Tom:

Ok, dat begrijp ik, maar wat biedt de fronteers mij nu als lid? Als het alleen maar om de bijeenkomsten gaat, dan zou je er ook voor kunnen kiezen om lidmaatschap gratis te maken en voor de bijeenkomsten een bijdrage te vragen?

En de maandelijkse fronteers bijeenkomsten, wat moet ik me daar bij voorstellen, blijven die door het land gegeven worden? Want ik zie mijzelf niet maandelijks vanuit Amsterdam naar Groningen of Eindhoven reizen (heb bijv geen auto), dat zou dan voor mij als lid niet interessant zijn, en ik zou het dan zonde vinden als daar mijn bijdrage naar toe zou gaan. Ik lees hier op de site het volgende: "Overigens zijn tot nu toe de meeste bijeenkomsten georganiseerd door en op kosten van webbureaus."

Ik vind certificering wel een interessant onderwerp, maar ik begrijp uit de notulen dat dat pas volgend jaar gaat spelen, plus ik kan niet opmaken of ik voor het certificerings-examen ook nog een financiele bijdrage moet geven?
56 Chris op 20-12-2007 om 13:56 uur:
Mooi dildo op de achtergrond.
57 Krijn op 20-12-2007 om 14:00 uur:
Ah, gezellig, Q42 is er ook ;) Ik had eerlijk gezegd 'Fallus' verwacht, maar dildo is ook leuk! :)
58 Wes op 20-12-2007 om 14:11 uur:
Ziet er netjes uit, jammer dat jullie niet voor liquid-fixed hebben gekozen. Op mijn 1600px beeldscherm heb ik nu een groot gedeelte achtergrondplaat alsof het 800 is, in plaats van dat de content net even naar 1024 is gerekt.

Wat is dat ding op de achtergrond?
59 Martin op 20-12-2007 om 14:23 uur:
Toch echt een stenen dildo met schroefdraad. Dat vraagt om een User Interface onderzoek...
60 Chris op 20-12-2007 om 14:44 uur:
Krijn, ben jij eigenlijk familie van Revu-columniste Cindy Hoetmer?
61 Krijn op 20-12-2007 om 14:46 uur:
Geen idee :)
62 Andries Reitsma op 20-12-2007 om 15:00 uur:
Dildo, Fallus ... waar het hart vol van is ... ;-) was het niet de bedoeling om ook vrouwelijke leden te trekken?

Begrijp de consternatie, met een 24" scherm ontgaan je soms dingen ;-)
63 Michiel op 20-12-2007 om 16:45 uur:
Mooie site, knap gecodeerd. (paar dingen die ik anders zou doen, maar ook een hoop dingen die ik zelf nog nooit zo mooi gedaan heb)

Aangezien we hier front-enders onder elkaar zijn mag ik best wat leren toch?

Waarom laat je position:fixed van de menu's afhankelijk zijn van de aanwezigheid van javascript?
64 Krijn op 20-12-2007 om 16:52 uur:
@Michiel:
Omdat in een later stadium de site aan de bovenkant nog een uitklapbare balk krijgt, die de hele site naar beneden duwt. position: fixed; werkt dan erg onhandig, als JavaScript uit staat, aangezien ik niet weet hoe hoog die balk is. Dat stukje had ik al gemaakt, maar er ook weer uitgehaald, omdat de functionaliteit niet helemaal af is, en dus nog niet relevant is.

En wat zou jij zoal anders doen?
65 Michiel op 20-12-2007 om 17:15 uur:
@Krijn
Als je window zo'n 800px of smaller is en je gaat horizontaal scrollen, dan valt de navigatie over de content. Dat is iets wat ik altijd zou willen voorkomen. Dan liever dat de content over de navigatie schuift. (Hetgeen waar je naartoe scrollt vervangt hetgeen waar je vandaan scrollt)

Verder zou ik (denk ik) dat transparante effect achter de even secties niet met een transparante png doen, maar door de hele #main een lichte variant van de normale achtergrond te geven met background-position:fixed en vervolgens de even secties geen achtergrond en de odd wit zoals nu ook. Dan werkt het ook in IE6.
Van de andere kant: is dit nu een site die in IE6 perfect moet zijn? Het is ook maar eye-candy.
66 Michiel op 20-12-2007 om 17:24 uur:
Oh ja, om te zorgen dat je content altijd lekker leesbaar is zou ik ook nog zorgen dat #main nooit breder is dan je window.
Maar dat zou ik dan weer met javascript doen en daar is lang niet iedereen het mee eens. Als het ook met CSS kan, dan gaat dat mijn kennis te boven.
67 Krijn op 20-12-2007 om 17:34 uur:
@Michiel:
Ah, handy, dat eerste puntje had ik nog niet gezien. Gefikst door de z-index van #main hoger te maken dan die van #menu. Thanks! :)

background-position: fixed; werkt volgens mij in IE6 alleen op het html/body element. Het idee was hier eerst om de stippellijntjes tussen de blokken steeds 2px gevuld en 2px volledig transparant te maken. Vandaar dat #main gewoon transparant is, en de blokken steeds een achtergrond hebben. Uiteindelijk toch maar besloten om de stippellijntjes helemaal gevuld te maken, anders kost het te veel nutteloze divjes (sorry Andries! ;)

Met Media Queries is trouwens dat probleem met de breedte op te lossen. Ga ik nog mee aan de slag :) Niet dat mensen met een 800x600 resolutie Opera 9 of Safari 3 gebruiken, maar okay..
68 Michiel op 20-12-2007 om 17:40 uur:
@Krijn
Media Queries zou het voor iets als een iPhone op moeten lossen volgens mij en dat is al mooi genoeg. Had ik nog niet aan gedacht (want zelf nog nooit gebruikt).

En op het punt met de transparante background, ben ik van mening veranderd nu je het punt met de navigatie over de content hebt opgelost. :)
Want met de echte transparantie die je nu hebt zie je ook het menu er doorheen en dat zou met de IE6-proof methode (als het al werkt) niet zo zijn.
69 Benjamin op 20-12-2007 om 20:57 uur:
Gefeliciteerd met jullie site :) ben zeer benieuwd naar hoe deze organisatie uiteindelijk zal evolueren.
70 Sander v L op 20-12-2007 om 23:31 uur:
@Krijn: wow, de bug die ik in comment 51 opmerkte is al bijna een jaar oud. Zou zelfs by design kunnen zijn. Zie bug 409292.

Een workaround zou moeten zijn om op :hover niet van padding-bottom naar border-bottom te veranderen, maar in plaats daarvan altijd al een border-bottom in de tekstvelden te hebben, met dezelfde kleur als de background-color. Op :hover hoef je dan alleen de kleur aan te passen om zo hetzelfde effect te krijgen.
Een alternatief is om de grootte van de padding-bottom te veranderen in 0.2727em, zodat het "precies" 3 pixels wordt i.p.v. 3.33333.
71 Krijn op 21-12-2007 om 10:49 uur:
Fixed, thanks! :)
72 Martin op 22-12-2007 om 15:20 uur:
Wat is er met de dildo gebeurd? Toch censuur? ;)
73 Krijn op 22-12-2007 om 15:24 uur:
@Martin:
banners in de URI, remember? ;)

Fixed nu door een alias aan te maken. Waarschijnlijk hebben wel meer mensen dat probleem (o.a. door AdBlock).
74 Dirk-Jan de Groot op 11-02-2008 om 16:57 uur:
Beetje laat, maar ... alsnog gefeliciteerd, ziet er erg mooi uit inclusief de broncode.

Wat mij opviel is dat er gekozen is voor een Definition List voor het formulier onder de comments, ik zou gewoon de labels en de input elementen direct stylen en die hele list structuur weglaten eromheen (lijkt wel een tabel :-)).
75 Krijn op 11-02-2008 om 17:39 uur:
@Dirk-Jan: tabellen zijn toch mooi? :)
Plaats een reactie